CityGIS helpt Kessler stichting met zoektocht naar sponsors

SoepbusLS

Wat goede voornemens voor het nieuwe jaar betreft, is CityGIS deze maand actief op zoek naar een nieuwe sponsor voor de Haagse Soepbus. Begin vorig jaar was de Soepbus op sterven na dood omdat de gemeente Den Haag de subsidiekraan dicht draaide. Maar de uitgestoken hand van CityGIS redde deze voorziening voor de allerarmsten van de stad op de valreep. CityGIS betaalt de bus een jaar lang, tot 1 maart 2013. En nu helpt CityGIS de Kessler stichting - de beheerder van de Soepbus - actief met het zoeken naar nieuwe sponsor(s).

Het vinden van één enkele sponsor die het estafettestokje van CityGIS overneemt, bleek lastig. En begrijpelijk in deze tijd van economische tegenwind. Daarom bedachten Ben  Hoefnagels van CityGIS en Bram Schinkelshoek van de Kessler stichting de introductie van 'maatschappelijk aandelenkapitaal'. Maar dan in de betekenis van maatschappelijke betrokkenheid, in plaats van de betekenis die accountants doorgaans aan dit begrip geven. Het resulteerde in een goed uitgedachte campagne van de Kessler stichting waarbij 60 'maatschappelijke certificaten' van de Soepbus worden uitgegeven (met een geldigheidsduur van een jaar) a 2.000 euro per stuk. Daarmee wordt de kans groter gemaakt dat de Soepbus ook het komend jaar zal blijven rijden en elke dag gratis maaltijden kan blijven uitreiken. Want behalve een stevige soep is dat ook een pakket boterhammen, wat fruit en koffie of thee. Dagelijks maken 50 a 60 mensen gebruik van de Soepbus en het aantal stijgt langzaam. Er wordt gewerkt met vrijwilligers maar altijd één professionele kracht die zijn 'klanten' kent. Zo kon bijvoorbeeld vlak voor Kerst een jongen van 12 jaar van de straat in de hulpverlening getrokken worden.

Soepbus-duimMet 60 certificaten zijn de jaarlijkse kosten gedekt. Behalve maaltijden zijn dat ook de kosten van personeel, brandstof, verzekering, onderhoud, stalling, bekers en bestek. Aankoop van een certificaat is aftrekbaar van belasting en daarmee betaald de overheid indirect toch mee. De Kessler stichting heeft een fraaie brochure gemaakt waarin alle opties van deelname staat uitgelegd. Bijvoorbeeld, dat de koop van een certificaat het recht geeft om bovenstaand logo met opgestoken duim een jaar lang publicitair te gebruiken. Om de kosten te drukken is de oplage klein gehouden maar men kan de brochure ook downloaden op http://www.kesslerstichting.nl/certificaat.

Daarnaast heeft CityGIS een verkorte versie die momenteel door personeel van CityGIS als flyer in de stad Den Haag gebruikt wordt: http://www.citygis.nl/certificaat. Download deze PDF als u mogelijkheden ziet om eventuele geïnteresseerden te informeren op hoofdlijnen, met een dubbelzijdig A4-tje.

Inmiddels zijn 52 ´aandelen´ of certificaten verkocht en zijn er nog 8 beschikbaar. De tijd dringt.

Zwerver

Terug