De rol van de meldkamer centralist wordt steeds belangrijker. Niet alleen het terugbrengen van het aantal meldkamers en daarmee het vergroten van de regio’s, maar ook het uitbreiden van de hoeveelheid en diversiteit aan te delen informatie maakt het werk steeds uitdagender. Een makkelijke en overzichtelijke manier van informatie opvragen en delen zorgt er voor dat zelfs de meest kritische situatie het hoofd geboden kan worden.
Afgelopen jaren is het meldkamerlandschap sterk veranderd. Lokale en regionale meldkamers werden samengevoegd tot provinciaal niveau of nog groter. Waar vroeger de centralist kon vertrouwen op zijn lokale kennis van de omgeving, moet de centralist tegenwoordig steeds meer vertrouwen op de informatie die hij op zijn monitor ziet. Dat begint met een duidelijke visualisatie van de locatie van de melding op de CityGIS OOV basiskaart.
Op het CityGIS geografisch platform wordt in de meeste gevallen direct de locatie van de beller weergegeven. Mocht dat niet mogelijk zijn, is een adres snel op te zoeken. Behalve de basiskaart kan de centralist nog vele andere extra kaartlagen bekijken om zich snel een beeld te vormen van de omgeving. Meldingen bij, of in de buurt van risicolocaties of locaties met speciale aandacht, hebben wellicht extra inzet van (bijzondere) middelen en/of hulpverleners nodig.
Ook de posities van hulpverleners en beschikbaarheid worden weergegeven op de kaart. De centralist kan hiermee controleren of het automatisch voorstel van het systeem van een eenheid overeenkomt met zijn beeldvorming met behulp van het kaart.
Ons GIS platform is modulair opgebouwd en er wordt nog dagelijks hard gewerkt door ons team om vragen, wensen en nieuwe behoeften aan het platform toe te voegen. In samenspraak met de gebruikers worden nieuwe toepassingen ontwikkeld. Zo zijn in de loop der jaren verschillende modules ontwikkeld. Bijvoorbeeld voor de politie is een ‘overvalmodule’ ontwikkeld (welke ook prima te gebruiken is bij vermissingen), waarbij automatisch postpunten worden voorgesteld.
Voor de ambulance is een dekkingskaart gemaakt, waarbij ambulance op basis van inzetten voorwaarts worden gestuurd om de dekkingsgraad van 15 minuten te kunnen borgen.
Voor de brandweer werd onder andere de Brandweer Aanrijtijden module ontwikkeld, waarbij op basis van type incident de gewenste voertuigen en manschappen worden voorgesteld op basis van expertise, opkomsttijden en dekkingszekerheid voor de regio.
Maar ook integratie van software en diensten van derden zijn modulair beschikbaar in het GIS-systeem. Bijvoorbeeld een viewer om 360-graden foto’s te kunnen bekijken van een locatie, buienradar en file-informatie.
Neem vrijblijvend contact met ons op en laat u informeren over de mogelijkheden van een meldkamer GIS-oplossing voor uw organisatie.