12 maart 2019
CityGIS heeft haar eigen OOV specifieke basiskaart. Deze kaart wordt in alle CityGIS producten gebruikt. De afdeling cartografie is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het onderhoud van deze kaart. Op basis van verschillende beschikbare bronnen en technieken wordt de kaart zo actueel en volledig mogelijk bijgewerkt.
Via mail of per whatsapp heeft de klant de mogelijkheid uw opmerkingen over de kaart aan ons kenbaar te maken. De afdeling cartografie beoordeelt deze meldingen en kan de kaart vervolgens aanpassen. Ook voorkeuren die speciaal voor u als hulpverlener gelden, kunnen aan ons worden doorgegeven. Doordat we een eigen kaart hebben, zijn we in staat snel en flexibel kaartaanpassingen door te voeren.
De manier van hoe de kaart tegenwoordig wordt ingetekend is uitgebreider dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Zo zijn we een aantal jaar geleden begonnen met het toepassen van routeren per discipline. Meer recent zijn attributen toegevoegd om meer verschil te maken in routering. Immers is de behoefte van de noodhulpdiensten om meer specifiek te navigeren groter dan bij gewone burgers. Ook worden beperkingen ingevoerd om de navigatie te laten ontwikkelen van discipline- naar voertuigspecifiek. Kortom, drie disciplines, één kaart met speciale OOV wegen en voertuigbeperkingen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om de kaart op een veel specifiekere manier te kunnen gebruiken.
Afgelopen tijd hebben onder andere onderstaande onderdelen van de kaart extra aandacht gekregen.
Eenrichting
Op het moment dat er eenrichtingsverkeer geldt in een straat dan nemen we dat over. Dit geldt voor alle disciplines en voertuigen. Het kan voorkomen dat richtingen in verloop van tijd worden gewijzigd. Door onze data te analyseren worden we daar op geattendeerd. Pas als we de situatie gevalideerd hebben, passen we zaken aan.
Op het moment dat er eenrichtingsverkeer geldt in een straat dan nemen we dat over. Dit geldt voor alle disciplines en voertuigen. Het kan voorkomen dat richtingen in verloop van tijd worden gewijzigd. Door onze data te analyseren worden we daar op geattendeerd. Pas als we de situatie gevalideerd hebben, passen we zaken aan.
Hoogteverschillen
Om in de toekomst nog meer detail te kunnen weergeven op de kaart, hebben we onder andere meer hoogtekenmerken genoteerd. Daarnaast is ook direct bekeken of er sprake is van bijvoorbeeld een maximale doorrijhoogte. In de PBS navigatie wordt al rekening gehouden met deze doorrijhoogtes in combinatie met de voertuigafmetingen. In de toekomst zal alle navigatiesoftware rekening houden met deze beperkingen. Net als maximale breedte en gewicht.
N-wegen
De afgelopen tijd hebben we ook een accent gelegd op het verder verrijken van de informatie voor N-wegen. Hierbij wordt gekeken naar ligging, wegnummering en aansluitingen. Tevens wordt rijbaaninformatie ingevoerd. Deze informatie wordt getoond aan de chauffeur zodat tijdig kan worden voorgesorteerd. In de PBS navigatie wordt dit al toegepast.
Al deze acties moeten er voor zorgen dat we de OOV kaart van vandaag ook actueel genoeg houden voor het GIS en de navigatie van morgen. Immers verandert de tijd en de mogelijkheden (technische vooruitgang). Wij hopen met het bovenstaande iets meer inkijk te hebben gegeven in ons werk.
Indien u vragen of opmerkingen heeft, staan wij u graag te woord.
9 juli 2024
Met trots kondigt CityGIS aan dat zij op 6 juni jl. het felbegeerde ISO 27001…
24 juni 2024
Na een intensieve, maar goede en soepele samenwerking met de meldkamer Den Haag en de…
3 april 2024
Op vrijdag 24 mei organiseert CityGIS een gebruikersdag! Het ochtendprogramma “Van aanname tot uitgifte” zal…